Mitt mål med ridningen
Publicerat den

Att sitta och slita ner en häst "i form" är inget jag är ett fan av, folk som sitter och sågar ner hästen för att den ska kröka på nacken och gå "i form".
Om det är så du tror att det är att gå i form, så gör du fel. Alla ryttare (nästan) jag ser nu fokuserar mest på huvudet och inte på någonting annat. Jag brukar börja bakifrån se till att trycket fram kommer från bakbenen och att hästen har ett driv och arbetsvillighet, tycker det är dumt att rida i flera timmar när hösten och du bara jobbar emot varandra, jag anser att ska det någonsin gå bra och vill du ha en lugn lösgjord häst, så måste man jobba med varandra, lyssna på varandra och kompromissa, varje häst är en enskild individ, det går inte att jämföra en häst med en annan, alla är bra på sina sätt och alla har sina svagheter.
 
Men tillbaka till formen då. Jag anser inte att det är att "gå i form" när hästen kröker på nacken, knäpper av i nacken släpper i munnen, sjunker ihop med ryggen och släpar bakbenen efter sig, jag strävar efter en häst som sätter under sig och har ett eget driv, för när bakbenen kommer under och när ryggen kommer upp, så kan jag lova att huvudet kommer självmant, många fokuserar så mycket på att bara nacken är krökt så går han fint i form, gör man så, så jobbar du hästen fel, hästen kommer sjunka i ryggen och tappa muskler, bakbensaktiviteten kommer nog inte vara mycket och hästen kommer kanske blir lite seg och motvillig. Detta kan medföra problem om du rider hästen fel, runt, runt på banan med en strävan om att hästen ska gå fint i form. Rid i skogen träna på grusvägar och fält, rid i backar och rid på ridbanan någon gång i veckan bara för att inte tappa det.
 
Såhär ska det INTE se ut
Nu ska jag inte göra detta inlägget mycket längre men jag har lite tips till er alla som rider.
 
1. Var mjuk, följsam men stilla i handen
2. Tänk inte på vart huvudet är, se till att du får med bakbenen och ryggen först, sen kommer du märka att resten kommer naturligt.
3. Håll en stadig yttertygel och led och plocka med inner vid behov
4. Glöm inte att få hästen runt innerskänkel i volterna  5. Ryck inte hästen i mun eller glappa med tyglarna!! Det är stor skillnad på att vara mjuk och att släppa tyglarna
6. Titta rakt fram och sitt rakt över hästen
 
 
Mitt mål med mina ridpass är att i slutet på passen så ska jag kunna iprincip släppa tyglarna och hästen ska fortfarande trampa på och hålla samma form, kunna bära sig själv utan att jag håller upp den med tyglarna.
 
Dessa två visar lite bättre vad jag stävar efter just nu med min häst, men som sagt det är olika från häst till häst, men såhär vill jag gärna ha sten i slutet av passet så att det är avslappnat.
Denna kanske är lite väl, men ja ni förstår


 
Det var allt i hästväg för mig för idag!
Kram






NAMN
 

MAIL


URL





Spara?