Gör om, gör rätt.
Publicerat den

Jag jag ser att något gör något fel med hästhantering och ridning speciellt så är det klart att jag säger till och försöker hjälpa, är man okunnig så ska man aldrig gissa sig fram, man ska fråga och höra sig runt, och läsläsläs! jag kan långt ifrån allt runt om hästar men jag kan en hel del, och jag blir arg när jag ser hur hästar missköts/rids fel/får fel mat eller liknande, kan du inte tillräckligt mycket om hästar för att veta hur den ska jobbas, hur ofta, vilken mat den ska få? varför? hur utrustning ska sitta? vilket bett du ska ha? om du har hjälptyglar, vet du hur de verkar och är du tillräckligt erfaren för att rida med det? 
 
här har vi något som ser HELT galet ut. bild lånad från: teamha.blogg.se
 
Jag känner nu att jag allt för ofta ser människor ta en gummisnodd och spänna in mellan frambenen, för att dom vill att  hästen ska gå i ''form'' och det har jag ju redan berättat om i ett annat inlägg. Jag säger okej till snodd om den sitter på sidorna och sitter så pass löst att när hästen sänker huvudet så ska den hänga löst (när man longerar, rider ALDRIG med snodd). Om du känner att du måste rida med snodd, så om du är tillräckligt erfaren, rid med graman, det har samma effekt som en snodd, bara att du själv kan ge eftergift, en snodd ger aldrig eftergift eftersom den är elastiskt, och självklart beror det på hur hårt du spänner den. 
 
En graman är en hjälptygel som går från sadelgjorden, genom bettringarna och upp till handen, så man har alltså två tyglar. Detta kan vara svårt att rida med försen man har lärt sig, men jag lärde mig fort. Men man måste tänka på att rider man med graman fel, så kan man dra in mulen på hästen hur långt som helt, och det är inte den formen man eftersträvar, man vill ha en avslappnad häst som inte går bakom lod.
 
detta är en graman
 
En snodd är helt enkelt en gummisnodd som har två ändar, mitten sitter på nacken och de två sidorna dras genom bettringarna till sadelgjorden mellan bena/på sidorna. Många gummisnoddar är alldeles för hårda och tvingar hästen ner, och som sagt, ger aldrig eftergift.
 
detta är en snodd
 
 
Jag sträver alltid efter att rida med så lite saker som möjligt, rider aldrig med hjälptyglar, förutom martingal, men det tycker inte jag räknas som en hjälptygel på det sättet, det bara skyddar dig från att få ett huvud i nyllet :) 
 
Det var allt för mig, nu ska jag dra mig till skolan, herrå :) 
 



Josäfin Andersson

YEEEY *tummen upp*



URL: http://jossanamigo.blogg.se/





NAMN
 

MAIL


URL





Spara?