HÄSTMÄNNISKOR KOLLA HIT OCH LÄS
Publicerat den

Okej, nu vill jag ha svar, om det är funderingar, tankar, fakta eller erfarenheter så skiter jag i vilket, vill bara ha något, då jag inte hittar mycket på Google.

Den 2 januari så blev Lennon sparkad i hagen, han fick en spark på höger framben, på skenbenet, tror jag det heter haha, men iallafall På framsidan av nedre delen av högerbenet, lite inåt. Han hade iallafall fått sig en spark och det var ett sår såklart, det var ca 2 cm och inte så jättedjupt, men jag tvättade och lindande med kompress iallafall. 

Seda gick det någon dag och det svullnade upp och blev varmt, men såret läkte fint och är helt läkt nu, men det svullnade iallafall upp och blev varmt, jag tempade, kollade andning och puls och allting var normalt, han varken ömmade eller markerade.

Kylde det med kallt vatten och har haft på kylgel. Nu efter kanske en vecka, så är det fortfarande svullet, men svullnaden är nu hård och inte varm alls, han ömmar inte och han markerar inte alls. När jag red en dag och travade och galloperade ute så gick svullnaden ned något, men gick upp igen dagen efter, nu skrittar jag bara ut och det händer ingenting med svullnaden, den är fortfarande hård och kall.

Jag vet inte vad det är och skulle hemskt gärna vilja ha lite tankar/funderingar om vad det kan vara och bad jag kan göra, ska iallafall ringa och be vetrinär komma och kolla men hör här först om ni tycker att det låter som en småsak, och att jag bara ska låta det vara så får jag se vad jag gör

Har ringt agrias telefonvetrinär och han tyckte att jag skulle Linda med vanlig Linda på nätterna och vara ute på dagarna, men då glömde jag att säga att svullnaden var hård och kall.
Där lindan med tejpen är, där lite på insidan fast framåt sitter det.

HJÄLP????



Matilda

Det är ju något ben som hästen har i benet. Vet dock bara att det finns i bak benet men det kanske finns i fram också. Har inte koll på vad det heter men iallafall. Det benet behöver dom inte och det kan 'gå av' och då lämnas det bara som en knöl som alltid kommer vara där om den inte opereras bort om den skadar. Men som sagt vet ej om det finns i fram benet är bara säker på att det finns bak.



URL:


Amanda & ridtravaren Lilleman

Nu är det ju ett tag sedan du skrev det här men jag skriver ändå.
Det är såklart liiite svårt för mig att säga exakt vad som ska göras och inte göras eftersom att jag varken sett eller känt på benet. Men det verkar som att benet behöver dels röra på sig, gärna trava och även använda stall/nattbandage då hästen står stilla.
Jag själva skulle inte kyla för mycket. men i början är det bra att kyla med rinnande vatten. Att tänka på är att kylbalsam inte får bandageras över! Så vill du fortsätta kyla så gör med bara rinnande vatten.

Inför framtiden skulle jag tipsa dig om att köpa hem något som heter animalintex alternativ sorbact att loägga på öppet sår. Det drar ut skiten som sällan syns och det slipper bli sådär "Vattenfyllt".

Lycka tiill.



URL: http://bagheeraomalley.blogg.se





NAMN
 

MAIL


URL





Spara?